(3. apríl 2017) - V neziskovke Doma u kapucínov pracujeme s rodinami i osamelo žijúcimi ľuďmi, ktorí sa ocitli na pokraji chudoby alebo v nej už žijú. Každý mesiac im v spolupráci s darcami a dobrovoľníkmi prinášame darované potraviny, aby sa nemuseli trápiť tým, čo dajú do úst sebe či svojim deťom. S istotou vedia, že budú mať čo jesť tento mesiac, ten ďalší a dokedy bude treba. Ale potraviny neriešia ich problém.
Na ďalšej spolupráci sa už aktívne podieľajú aj oni – spoločne začíname tvoriť a sledovať rodinný rozpočet. „Tento krok ukazuje, koľko a na čo míňame. Či nám na konci mesiaca niečo zostane, alebo či všetko minieme, alebo či sa dokonca dostaneme do mínusu,“ povedal mi Juraj Hausleitner, náš sociálny pracovník a zároveň garant pre sociálne poradenstvo.
Základná rada na úvod
To je dobrý dôvod, prečo by ste to mohli skúsiť aj u vás doma. Cieľom nie je zobrať si na seba ďalšiu povinnosť. Cieľom je identifikovať a rozlíšiť nevyhnutné výdavky od tých menej potrebných, a práve s nimi pracovať ďalej tak, aby sa to pozitívne prejavilo vo vašom živote. Nenechajte sa odradiť: ani únavou, ani lenivosťou, ani to neodkladajte na zajtra. Tento jednoduchý krok vás totiž poriadne prekvapí. Dozviete sa o sebe niečo, čo ste možno netušili. A v konečnom dôsledku sledovanie rodinného rozpočtu z vás môže spraviť múdrejšieho a zodpovednejšieho človeka – voči sebe i voči druhým. Sledovať rozpočet sa po našej skúsenosti totiž ukazuje ako dôležitá súčasť spokojného života.
Ako to bolo so sledovaním rozpočtu u nás doma
Začali sme si zapisovať svoje príjmy a výdavky do konkrétnych kategórií. Pre základný prehľad je dobré zvoliť tieto kategórie výdavkov: všetky povinné platby - za hypotéku, energie, poistky, telefón, internet, auto/benzín, poplatky za vedenie účtu a pod. Ďalej za nákupy: potraviny, drogéria, oblečenie, lieky, prípadne ak je vo vašom živote oblasť, o ktorej viete povedať, že na ňu pravidelne míňate peniaze, pridajte aj tú, môže to byť napríklad nákup športových pomôcok či ak sa venujete nejakému druhu umenia, tak nákup materiálu naň. Môžete si to všetko zapísať do excelu, alebo aj do tejto tabuľky, ktorú dávame našim klientom.
Množstvo rôznych položiek, napríklad káva s priateľmi, vstupenky do kina/divadla, rýchly obed , výlety a podobne je dobré dať do kategórie spoločnej kategórie, ktorá vyjadruje „voľnočasové“ aktivity. Ak ale máte chuť a čas, spravte si toľko kategórií, koľko chcete, možno vám práve detailnosť ukáže, kadiaľ cesta vedie/nevedie.
Ak používate internetbanking a často platíte kartou, filtre na niektoré kategórie sa v ňom dajú nastaviť. Alebo za daný mesiac prejdite každú položku a sumu vpíšete do tabuľky. Ak platíte hotovosťou, odkladajte si všetky doklady o zaplatení, ktoré dostanete v pokladni a sumy z nich poctivo prepíšte do tabuľky.
Vytvorte si aj vlastné špeciálne kategórie: napríklad dary pre druhých, kúpa len tak pre radosť, hračky pre deti, potreby do domácnosti atď. Konkrétnu kategóriu by mali tvoriť aj výbery hotovosti, toto sa v našom prípade ukázalo ako veľmi dôležité.
Kde môžu nastať problémy
Na dobrý prehľad o rozpočte treba mať zaevidovanú každú položku. Preto ak platíte hotovosťou, je dôležité odkladať si všetky doklady a potvrdenia.
Ak používate často internetbanking, komplikáciou môžu byť neoznačené platby. Kupujete napríklad cez internetbanking špecialitu, ktorú bežne nedostať v obchode a do poznámky si nenapíšete, čo ste kúpili, z údajov neviete identifikovať, kam platba išla a neviete si ani za svet spomenúť, čo ste kupovali ☺ Preto je dobré vždy si do poznámky zaznačiť, čo ste kúpili.
Ak ste aj zvyknutí platiť v čo najvyššej možnej miere kartou, platbe v hotovosti sa nedá úplne vyhnúť. Preto je dobré si tieto platby zaznačiť: sú na to aj rôzne aplikácie v mobile, kam to rovno po kúpe zapíšete, alebo použite kalendár ☺
Dávajte si pozor aj na obsah veľkých nákupov z hypermarketov. Často totiž pod jednou strechou nakúpime všetko: od potravín cez drogériu, kozmetiku až po oblečene, hračky či dokonca potreby pre záhradku alebo elektroniku. Internetbanking má tendenciu evidovať tieto nákupy ako potraviny, rovnako aj na doklade z obchodu uvidíte názov reťazca a bez podrobnejšieho štúdia ho zaradíte medzi potraviny, hoci obsah nákupu bol iný.
Príjmy a výdavky za posledný mesiac sú zaznačené
Ak už to máte, pozrite sa na svoje výdavky v jednotlivých kategóriách na konci mesiaca. Ako na vás pôsobia tie čísla? Prekvapili vás výdavky v niektorej kategórii? Čo najviac upútalo vašu pozornosť? A čo teraz s tým?
Naša rada, ktorú máme, je jednoduchá: nech vás to (zatiaľ) nevyľaká. Urobili ste prvý podstatný krok a teraz je dôležité vytrvať v sledovaní výdavkov ďalší mesiac. Naša osobná skúsenosť je taká, že bez akéhokoľvek obmedzovania sa nám len obyčajným pokračovaním v sledovaní výdavkov podarilo znížiť ich výšku o viac ako 10 %. Niektoré výdavky klesli o viac, niektoré o menej, ale klesli okrem fixných platieb všetky. Ako je to možné? Vysvetľujeme si to takto: vedomie, že budeme zapisovať naše výdavky naďalej, spôsobilo to, že sme viac začali uvažovať nad tým, čo kupujeme. Či je naša kúpa naozaj dôležitá, či danú vec naozaj potrebujeme, či nevieme niektoré veci zariadiť inak.
Po druhom mesiaci sledovania sme si určili strop pre kategórie, ktorý nechceme presiahnuť. Ďalšie mesiace sme kontrolovali, či sa do tohto stropu zmestíme. Skúsenosť ukázala, že občas sa tie stropy podarí presiahnuť, napríklad nám výrazne narástla za december kategória Dary (lebo boli Vianoce) a vo februári sme prekročili limit v kategórii Voľný čas kvôli rodinnej lyžovačke. No iné kategórie ani zďaleka nedosiahli strop, zostali hlboko pod priemerom (napr. oblečenie alebo potreby do domácnosti nakupujete menej často). Celkové mesačné výdavky sa nám vďaka tomuto systému darí udržať v priemere o 10 % nižšie ako predtým, než sme si začali sledovať rozpočet. Doma nám nepribúdajú hlúposti, obmedzili sme aj nákupy potravín na dvakrát týždenne, celkovo sa len vďaka sledovaniu rozpočtu zlepšilo hospodárenie so zdrojmi u nás doma.
Čo sme získali okrem ušetrenia?
Možno to znie ako úplný nezmysel: stačilo obyčajné denné sledovanie výdavkov, rutina, ktorá zlepšila hospodárenie a ukázala oblasti, v ktorých to netreba preháňať bez toho, aby sme pocítili, že sa obmedzujeme. Získali sme navyše dobrý pocit: časť z ušetrených zdrojov môžeme venovať tam, kde práve vnímame, že ich treba, alebo ich prosto len ušetriť na niečo, po čom túžime. Je na vás, ako si nastavíte ciele: či chcete mať rozpočet vyrovnaný, alebo chcete šetriť alebo sa chcete najmä zodpovedne správať k zdrojom, ktoré máte.
S klientmi pracujeme podrobnejšie
Popísali sme vám, ako sme robili rozpočet u nás doma a čo nám pomohlo viac šetriť. Spôsoby ako na to, môžu byť rôzne, s ľuďmi v núdzi pracujeme ešte detailnejšie. „Naši klienti sú často v „červených číslach“. Minú viac ako dostali a ich dlhy preto narastajú. Ďalšou kategóriou sú ľudia, ktorí minú všetko, čo dostanú a nevedia, kam sa peniaze rozkotúľali. V jednom aj druhom prípade je rozpočet účinným nástrojom na to, aby sami videli, na čom vlastne sú,“ vracia sa k rozpočtu Juraj.
My (u nás doma) sme hodnotili príjmy a výdaje za predchádzajúci mesiac a zistenia potom implementovali na ďalší mesiac, naši klienti pracujú s daným mesiacom: zapíšu si očakávaný príjem, aby čísla videli a na konci mesiaca zapisujú skutočný stav príjmu a výdaja a tiež rozdiel medzi nimi v rámci mesiaca. Na základe toho vidia, kde musia pridať, prípadne kde ubrať. Juraj popisuje aj konkrétny príklad z praxe, kedy klient sám prišiel pri vypĺňaní tabuľky, kde je problém. Ďalšia pani zrazu videla pred sebou všetky svoje výdavky a rýchlo pochopila, kam sa všetky peniaze minú. „Fakt je ten, že robenie rodinného rozpočtu je v podstate veľmi jednoduchý krok. Funguje tak dobre, že s klientmi, s ktorými pracujeme už dlhšie, skúšame aj dlhodobé plánovanie, napríklad na pol roka dopredu zapíšeme všetky fixné výdavky ako električenku, povinné zákonné poistenie a podobne. Vieme tak lepšie hospodáriť s peniazmi v ďalších mesiacoch. Pomáha to veľmi.“
Skúsite si zapisovať príjmy a výdavky aj u vás doma? Dajte nám vedieť, ako to dopadlo. Držíme palce!
-mv-